На главную/ Корень BE/Сістэма адукацыі/Агульная сярэдняя адукацыя

Агульная сярэдняя адукацыя - узровень асноўнай адукацыi, накіраваны на духоўна-маральнае і фізічнае развіццё асобы вучня, падрыхтоўку яго да паўнацэннага жыцця ў грамадстве, авалоданне навучэнцам асновамі навук, дзяржаўнымі мовамі Рэспублікі Беларусь, навыкамі разумовай і фізічнай працы, фарміраванне маральных перакананняў, культуры паводзін, эстэтычнага густу і здаровага ладу жыцця, гатоўнасці да самастойнага жыццёвага выбару, пачатку працоўнай дзейнасці і працягу адукацыі.

 
Агульная сярэдняя адукацыя ўключае тры прыступкі:
 
I ступень - пачатковая адукацыя (I - IV класы);
 
II ступень - базавая адукацыя (V - IX класы);
 
III ступень - сярэдняя адукацыя (X - XI класы, у вячэрніх школах X - XII класы, вячэрнія класы - X - XII класы).
 
I і II ступені агульнай сярэдняй адукацыі складаюць агульную базавую адукацыю.
 
I, II і III ступені агульнай сярэдняй адукацыі складаюць агульную сярэднюю адукацыю.
 
У адпаведнасці з дэмаграфічнай сітуацыяй і патрэбай рэгіёнаў iдзе аптымізацыя і рацыяналізацыя сеткі агульнаадукацыйных устаноў. Пры гэтым улічваюцца як сацыяльныя, эканамічныя, так і дэмаграфічныя фактары рэгіёну.
 
Адукацыйны працэс у агульнаадукацыйных установах арганізаваны ў рэжыме шасцідзённага школьнага тыдня, які ўключае пяцідзённы вучэбны тыдзень і адзін дзень для правядзення з навучэнцамі спартыўна-масавых, фізкультурна-аздараўленчых, іншых выхаваўчых мерапрыемстваў, арганізацыі працоўнага навучання, у тым ліку вучэбных заняткаў на вучэбна-вытворчых аб'ектах.
 
У агульнаадукацыйных установах абавязковымі для вывучэння з'яўляюцца дзве дзяржаўныя мовы - беларуская і руская, а таксама адна з замежных моў - англійская, нямецкая, французская, іспанская або кітайская.
 
Забяспечаны правы грамадзян, якія адносяцца да нацыянальных меншасцяў – яны вывучаюць родную мову, культуру і традыцыі свайго народа, (грамадзяне польскай, літоўскай, украінскай і іншых нацыянальнасцяў).
 
У навучальным плане агульнаадукацыйных устаноў прадугледжаны акрамя абавязковых прадметаў факультатыўныя заняткі. Факультатыўныя заняткі праводзяцца па жаданні вучняў у групах па 3-5 чалавек і фінансуюцца з дзяржбюджэту.
 
У адоранай і таленавітай школьнай моладзі ёсць магчымасць асвойваць навучальныя праграмы на павышаным узроўні. У гэтых мэтах створана і развіваецца сетка гімназій і ліцэяў (212 гімназій і 29 ліцэяў).
 
Ўзровень адукацыі, яго канкурэнтаздольнасці на сусветным рынку адукацыйных паслуг стабільна высокі.
 
У мэтах павышэння якасці агульнай сярэдняй адукацыі з 2015/2016 навучальнага года пачаты пераход на адносную завершанасць II прыступкі і ўведзена профільнае навучанне на III ступені агульнай сярэдняй адукацыі. З 1 верасня 2015 г. X профільныя класы адкрыты ў 1118 установах агульнай сярэдняй адукацыі. Навучальныя прадметы на павышаным узроўні вывучае каля 29 тыс. навучэнцаў X класаў.
 
З 2015/2016 навучальнага года функцыянуе 103 профільных класа педагагічнай накіраванасці, у якіх 1220 навучэнцаў вывучаюць вучэбныя прадметы на павышаным узроўні.
 
Распрацаваны: новыя навучальныя праграмы па ўсіх навучальных прадметах і метадычнае забеспячэнне допрофильной падрыхтоўкі і профільнага навучання навучэнцаў. Установы агульнай сярэдняй адукацыі ў планавым парадку забяспечваюцца неабходнай вучэбнай і вучэбна-метадычнай літаратурай, умацоўваецца іх навучальная база.
 
Пачалася падрыхтоўка падручнікаў новага пакалення, распрацавана канцэпцыя базавага падручніка.
 
Асноўныя задачы ўдасканалення сістэмы агульнай сярэдняй адукацыі ў 2016/2017 годзе:
 
- далейшае абнаўленне зместу агульнай сярэдняй адукацыі з улікам адноснай завершанасці II ступені агульнай сярэдняй адукацыі і профільнага навучання на III ступені агульнай сярэдняй адукацыі, допрофильной падрыхтоўкi навучэнцаў;
 
- аснашчэнне ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі сучасным абсталяваннем і сродкамі навучання, сучаснымі інфармацыйна-адукацыйнымі рэсурсамі і іх актыўнае выкарыстанне ў адукацыйным працэсе;
 
- развіццё інфармацыйнага адукацыйнага асяроддзя устаноў агульнай сярэдняй адукацыі ў рамках канцэпцыі «электронная школа»;
 
- ўвядзенне вучэбнага прадмета «Асновы бяспекі жыццядзейнасці»;
 
- падрыхтоўка падручнікаў (вучэбных дапаможнікаў) новага пакалення ў адпаведнасці з канцэпцыяй базавага падручніка.